Objawy Autyzmu u Dzieci – Jak Rozpoznać i Pomóc

  • 22.11.2024
Objawy Autyzmu u Dzieci – Jak Rozpoznać i Pomóc
Źródło: freepik.com

Objawy autyzmu u dzieci – trudności w interakcjach społecznych, komunikacji oraz powtarzalne zachowania. Dowiedz się, jak je rozpoznać i kiedy szukać pomocy.

Objawy autystyczne u dzieci mogą różnić się intensywnością i formą, ale najczęściej dotyczą trudności w interakcjach społecznych, komunikacji oraz występowania powtarzalnych zachowań. Autyzm należy do spektrum zaburzeń, co oznacza, że każde dziecko może prezentować inne zestawy symptomów. Oto najczęściej spotykane objawy:

Trudności w interakcjach społecznych

  • Brak lub ograniczona reakcja na swoje imię.
  • Unikanie kontaktu wzrokowego.
  • Ograniczone wyrażanie emocji lub trudności z rozpoznawaniem emocji u innych.
  • Brak zainteresowania zabawami grupowymi lub interakcjami z rówieśnikami.
  • Preferowanie samotności lub zabawa w nietypowy sposób (np. ustawianie przedmiotów w rzędzie).

Problemy z komunikacją

  • Opóźniony rozwój mowy lub brak mowy.
  • Echolalia – powtarzanie słów lub fraz bez zrozumienia ich znaczenia.
  • Nietypowy sposób mówienia – monotonna intonacja, zbyt głośny lub cichy głos.
  • Trudności w prowadzeniu dialogu (np. ignorowanie pytań, brak odpowiedzi).
  • Brak gestów wspomagających komunikację, takich jak wskazywanie palcem.

Powtarzalne zachowania i zainteresowania

  • Powtarzające się ruchy (np. machanie rękami, kołysanie się).
  • Silne przywiązanie do rutyny i rytuałów – dziecko może reagować złością na zmiany w otoczeniu.
  • Nietypowe zainteresowania (np. obsesyjne zainteresowanie jednym tematem, np. pociągami, liczbami).
  • Nietypowe używanie przedmiotów (np. obracanie kół samochodzików zamiast jeżdżenia nimi).

Problemy sensoryczne

  • Nadwrażliwość lub niewrażliwość na bodźce, np. hałas, światło, dotyk, zapachy.
  • Nietypowe reakcje na dotyk (np. unikanie przytulania).
  • Fascynacja określonymi bodźcami sensorycznymi (np. światłem, ruchem).

Zachowania adaptacyjne

  • Trudności w uczeniu się umiejętności adekwatnych do wieku.
  • Problemy z koncentracją i nadmierna impulsywność.
  • Ograniczona zdolność naśladowania innych osób lub udawania w zabawie.

Kiedy szukać pomocy?

Jeśli zauważasz u swojego dziecka kilka z powyższych objawów, warto skonsultować się z:

  • Pediatrą – jako pierwszym krokiem.
  • Psychologiem dziecięcym.
  • Psychiatrą dziecięcym.
  • Neurologiem.
  • Poradnią psychologiczno-pedagogiczną – w celu oceny funkcjonowania dziecka.

Wczesna diagnoza i odpowiednie wsparcie (np. terapia behawioralna, zajęcia logopedyczne, terapia SI) mogą znacząco poprawić funkcjonowanie dziecka.

Komentarze
Jeszcze nikt nie skomentował tego artykułu. Dodaj pierwszy komentarz.
Skomentuj
Ilośc znaków: 254
Pozostało znaków:
254
Zabrania się umieszczania reklam, treści niezgodnych z polskim prawem oraz linków.